23948sdkhjf

Nestlé siger endegyldigt farvel til buræg

Der skal ikke længere bruges buræg i Nestlé-produkter. Nestlé, der er verdens største fødevarevirksomhed med en omsætning på over 600 mia. kr. årligt, ønsker at sikre "en ordentlig velfærd for de dyr, der opdrættes til de ingredienser, som virksomheden bruger i sine produkter", skriver fødevaregiganten i en pressemeddelelse.

Det betyder, at Nestlé globalt udfaser brug af buræg – og andre typer æggeprodukter fra burhøns som æggepulver – helt i 2025, mens det i Europa skal ske i 2020. Derfor mødes leverandører fra hele verden inden for den planlagte tidshorisont med ufravigeligt krav fra Nestlé-koncernen.

- Vi indførte for tre år siden en endnu skrappere, global dyrevelfærdspolitik i samarbejde med NGO’en World Animal Protection, og den rettede sig blandt andet imod kvæg og svin, herunder udfasning af væksthormoner. Vi havde også fjerkræ med dengang, men nu sætter vi endnu mere præcise tal på. I Europa er over 40 procent af vores æg allerede fra fritgående høns. Vi skal ned på 0 i Europa inden 2020, siger Kasper Kunckel, der er Nestlés nordiske marketingchef for konfekture og culinary, herunder Maggi-mærket.

Han mener ikke, at buræg længere er acceptable for hverken forbrugere eller mange virksomheder.

- Vi lever i en tid, hvor forbrugerne naturligt stiller krav til fødevareproducenterne om sikre og sunde fødevarer, om bæredygtighed og om dyrevelfærd. Og omvendt stiller Nestlé de tilsvarende krav til vores leverandører, siger Kasper Kunckel.

Nestlé køber årligt varer, herunder fødevareingredienser, og ydelser hos danske virksomheder for ca. 1,1 mia. kr.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.323